Test av rekkevidde: Ford Mustang Mach-e Long Range AWD
Ford Mustang Mach-e med firehulstrekk kjørte 121,9 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
540 km
Rekkevidde (WLTP)
18.7 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
430 km
Rekkevidde målt vinteren 2021
20 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2021
Sommer
Oppgitt for testbil
540 km
Rekkevidde (WLTP)
18.7 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
551.9 km
Rekkevidde målt sommeren 2021
16 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2021
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Ford Mustang Mach-e.
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2021 testet vi Ford Mustang Mach-e All Wheel Drive (Long Range Rapid Red) sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 225/55-19.
Prislappen på modellen i testen er 589 000 kroner. Mach-e med firehjulstrekk har en oppgitt WLTP-rekkevidde på inntil 540 kilometer . Til sammenligning har Mach-e med bakhjulstrekk 610 kilometer rekkevidde. Forbruket er oppgitt til 18,7 kWt/100km.
Elbilen kjørte over en mil lenger enn oppgitt WLTP
Ford Mustang Mach-e LR AWD kjørte 551,9 kilometer i sommertesten. Det er 11,9 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 540 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 464,8 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 12 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.
Varsel om lavt batteri kom første gang ved 30 kilometer anslått rekkevidde, varsel ble ikke gjentatt før 0 kilometer anslått rekkevidde og 0 prosent batteri. Da kom dette varselet opp; "batteri tomt - stopp trygt nå". Da bilen stoppet helt, varslet den om at kjøretøyet skulle slås av på grunn av utladet batteri.
Ford Mustang Mach-e LR AWD kom seg over Venabygdsfjellet og nordover mot Dombås igjen. Den stoppet ved 460 meter over havet.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2021 testet vi Ford Mustang Mach-e Long Range All Wheel Drive sin rekkevidde, og bilen var utstyrt med dekk fra Nokian (Hakkapeliitta SUV 225/60R 18). Modellen har en prislapp på 589 000 kroner.
Mustang Mach-e har en oppgitt WLTP-rekkevidde på inntil 610 kilometer, mens modellen med forhjulstrekk har en rekkevidde på 540 kilometer.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 plussgrader og 2 minusgrader på tørr veibane. Mach-e ble kjørt i stillemodus med regenerering på ved kjøring i byen.
Bilen oppgir rekkevidde oversiktlig i både kilometer og batteriprosent. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 476 kilometer ved 100 prosent batterikapasitet.
Vi kjørte totalt 430 kilometer før bilen stanset helt. Da hadde sjåføren kjørt 19 kilometer over 0 prosent og 0 kilometer. Klimaanlegget skrudde seg av selv da bilen ble kjørt over 0 prosent.
Gjennomsnittlig forbruk for turen var 20 kWt/100km.
Les også
Fant du det du lette etter?