NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Ford Mustang Mach-E GT

Ford Mustang Mach-E kjørte 436,6 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 63,4 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

500 km

Rekkevidde (WLTP)

20 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

436.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

21 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Ford Mustang Mach-E GT.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

Ford oppgir at testmodellen av Mach-E GT har en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer og et WLTP-forbruk på 20 kWt/100 kilometer. Batteripakken er oppgitt å være 91 kWt netto - altså det du har tilgjengelig under kjøring.

Testmodellen er utstyrt med Pirelli P Zero med dekkdimensjon 245/45 R20 foran og bak. Prislappen på testbilen er 698.500 kroner.

Kjørte 436,6 kilometer i rekkeviddetesten

Ford Mustang Mach-E GT ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Mach-E GT kjørte totalt 436,6 kilometer. Det er 63,4 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 361,8 kilometer.

Bilen kjørte 30,4 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 789 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 21 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Med 9 % igjen på batteriet kom det første varselet i kontrollpanelet og på stor skjerm i midten: "Lavt batteri". Etter dette ble det værende et stort oransje varsel i kontrollpanelet.

Neste varsel dukket opp ved 4 % batteri og anslått 15 km igjen. Etter dette kom et nytt varsel hver gang batteriet gikk ned en prosent. Ved 2 % kom meldingen: "Ladere kan ikke nås".

Da batteriet var nede på 0 %, kom følgende varsel: "Batteri tomt for strøm, stans trygt nå". Da sjåføren hadde kjørt 434,5 km, som var 1,9 km før stans, kom ikonet som symboliserer skilpaddemodus. Det var først på dette tidspunktet at bilen gradvis begynte å miste motorkraft.

Motorkraften ble stadig svakere, helt til bilen stanset.

11. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?