NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Ford Mustang Mach-e Long Range RWD

Ford Mustang Mach-e med bakhjulstrekk kjørte 115,7 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

610 km

Rekkevidde (WLTP)

16.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

502.5 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

19 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

610 km

Rekkevidde (WLTP)

16.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

617.9 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

15 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Ford Mustang Mach-e.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Ford Mustang Mach-e Rear Wheel Drive med Teknopakke og panoramatak sin rekkevidde. Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 225/60-18 . Prislappen på modellen i testen er 510.700 kr. Mach-e med bakhjulstrekk har en WLTP-rekkevidde på inntil 610 kilometer. Til sammenligning har Mach-e med firehjulstrekk 540 kilometer rekkevidde. Forbruket er oppgitt til 16,5 kWt/100 km.

Elbilen kjørte nesten likt som oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 15 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Ford Mustang Mach-e LR RWD kjørte 617,9 kilometer i sommertesten. Det er 7,9 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 610 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 548,5 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 29,7 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Første varsel dukket opp ved 6 prosent batteri/30 kilometer anslått rekkevidde - "Laderavstand kritisk". Fargen på batteriprosenten gikk fra oransje til rød ved 2 kilometer anslått rekkevidde, ventilasjonsanlegget skrudde seg av og ved 590 kilometer var batteriprosenten nede på 0. Etter 615 kilometer kjørt ble paddemodus aktivert og bilen sakket ned til 25 km/t de siste meterne før den stoppet.

Mustang Mach-e LR RWD kom seg opp på fjellet for andre gang og stoppet ved 770 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2021 testet vi Ford Mustang Mach-e Rear Wheel Drive sin rekkevidde. Testmodellen var utstyr med Nokian Hakkapeliitta SUV 225/60R-18 . Modellen hadde en prislapp på 463.400 kroner. Mustang Mach-e med bakhjulstrekk har en WLTP-rekkevidde på 610 kilometer.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. Mach-e ble kjørt i Stille-modus med regenerering på ved kjøring i byen.

Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 565 kilometer.

Instrumentpanelet viste 0 kilometer og 0% vel oppe på Venabygdsfjellet. Varmeanlegget skrudde seg av da bilen gikk i 0% og 0 km. Sjåføren kom seg over siste bakketopp og kunne rulle ned mot Ringebu før hun fortsatte nordover. Dette gjorde at sjåføren klarte å regenerere nok energi til å fortsette til Vinstra, hvor bilen tilslutt kjørte tom. Da hadde sjåføren kjørt 50,9 kilometer etter 0%/0Km. Sjåføren opplevde hastighetsbegrensning brått de siste meterne.

Gjennomsnittforsbruket for turen endte på 19 kWt/100km.

20. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?