0

Ladetest Ford Mustang Mach-E Long Range RWD

Mustang Mach-e lader fra 6% til 80% på drøye 44 minutter om sommeren.

Vinter

Målt av NAF

45 minutter

Ladetid 8-80% målt 2021

112 kW

Maks effekt målt ved lading 2021

Sommer

Målt av NAF

42 minutter

Ladetid 6-80% målt 2021

159 kW

Maks effekt målt ved lading 2021

Ladekurve Ford Mustang Mach-E
kW (effekt) vinter (8-80%)
kW (effekt) sommer (6-80%)

Slik hurtiglader Ford Mustang Mach-e

Mustang Mach-E lader med CCS-kontakt, og skal bruke 45 minutter på å lade fra 10-80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten Mach-E lader med er oppgitt å være 150 kW.

I sommerens test brukte vi 44 minutter og 8 sekunder på å lade fra 6 til 80 %. Da hadde vi mottatt 68,732 kWt.

På sommerføre så vi effekten Ford lover, dog veldig kort. Mach-e starter med maks effekt, men går raskt ned i effekt og holder seg mellom 104 og 108 kW før de igjen går ned rundt 90 kW. Ved 80 % faller effekten drastisk, og avlutter på 13 kW.

Under vinterens test brukte vi ganske nøyaktig 45 minutter på å lade fra 10-80%. Høyeste effekt vi målte var 117 kW. Selv om vi ikke oppnår lovet effekt, så holder Ford det de lover på tid.

Det er verdt å merke seg at når vintertesten ble gjort hadde ikke Ford startet utlevering av biler til kunder, som gjør at det kan komme forbedringer på lading innen modellen kommer i hendene på kunder. Ved sommertesten hadde utleveringen startet.

Dette koster det å lade Ford Mustang Mach-e 25 minutter.

Når du lader Ford Mustang Mach-e et gjennomsnittlig ladestopp på 25 minutter kan du kjøre 203 kilometer. Det koster mellom 7,0 kr og 16,0 kr pr mil å lade og kjøre Ford Mustang Mach-e på en lynlader (inntil 350 kW)- avhengig av om du velger det rimeligste eller dyreste ladealternativet. Fortum Charge and Drive er den rimeligste ladeoperatøren for Ford Mustang Mach-e.

Kostnader ved å lynlade i 25 minutter

LadeoperatørKr pr kWtKr pr milTotalpris
Ionity 350 kW8,416,0324
Circle K APP/RFID5,09,5192
Circle K SMS6,011,4231
Fortum C&D APP/RFID5,09,5193
Mer APP/RFID4,07,6155
Mer SMS5,19,7197
Kople 3,77,0143
Recharge (QR og SMS) 5,810,9222
BKK (Alle)4,07,6155
LYSE (Alle)4,07,6155

Slik gjorde vi testen

Ladetesten er gjort etter at bilene er kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Slik gjorde vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 % og er så driftsvarmt som mulig.

20. januar 2021

Fant du det du lette etter?