Test av rekkevidde: Fiat 500 Icon
Fiat 500 kjørte 77,6 kilometer lengre om sommeren enn på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
298 km
Rekkevidde (WLTP)
14.9 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
230.2 km
Rekkevidde målt vinteren 2021
15.6 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2021
Sommer
Oppgitt for testbil
298 km
Rekkevidde (WLTP)
14.9 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
307.8 km
Rekkevidde målt sommeren 2021
12.4 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2021
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Fiat 500 Icon
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2021 testet vi Fiat 500 Cab La Prima sin rekkevidde. (I vinterens test testet vi utstyrsnivået Icon). Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 205/45-17 . Prislappen på modellen i testen er 356.800 kr. Fiat 500 har en WLTP-rekkevidde på inntil 320 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på inntil 298 kilometer og et WLTP-forbruk på 14,9 kWt/100km.
Elbilen kjørte nesten en mil lenger enn oppgitt WLTP
Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 12,4 kWt/100 km i snitt på hele turen.
Fiat 500 kjørte 307,8 kilometer i sommertesten. Det er 9,8 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 298 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 272 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 9,5 kilometer over 0 prosent batteri igjen.
Første varsel kom da det var 24 % batterikapasitet igjen. Bilen ba sjåføren om å finne lader. Nytt varsel kom da det var 9 % batteri igjen. Da varslet den om lite strøm. Krabbemodus kom fra 3 % batterikapasitet igjen. Mistet gradvis "kraft" fra 0 % i ulike intervaller. Ikke mulig å akselerere lengre. Til slutt stoppet bilen.
Fiat 500 kom langt opp i Gudbrandsdalen. Den stoppet ved 380 m.o.h.
Rekkevidde om vinteren
Testmodellen vi benyttet i vintertesten var av utstyrsnivå Icon og hadde en prislapp på 310.800kr. Fiat 500 har en oppgitt rekkevidde på inntil 320 km. Modellen vi kjørte i testen hadde en WLTP-rekkevidde på 300km.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 0 grader og -5 på våt veibane. Fiat 500 ble kjørt i Range-modus med e-pedal på ved kjøring i byen. Bilen ble kjørt til under 0% og 0 kilometer, men ble ikke kjørt til den stoppet helt opp og trengte berging av NAF.
Fiat 500 oppgir både rekkevidde i kilometer og batteriprosent. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 260 kilometer ved 100%. Forbruket i Fiaten'en oppgis litt annerledes enn øvrige biler, og vises i kilometer/kWt.
Vi kjørte totalt 230,2 kilometer med et gjennomsnittsforbruk på 6,4 km/kWt. Siste kilometerne ble kjørt i skilpaddemodus med hastighetsbegrensning på 70 km/t. Vi kjørte 2 kilometer etter 0% og 0 km, men kjørte altså ikke bilen til den stanset av seg selv.
Les også
Fant du det du lette etter?