NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Fiat 500 Icon

Fiat 500 kjørte 77,6 kilometer lengre om sommeren enn på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

298 km

Rekkevidde (WLTP)

14.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

230.2 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

15.6 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

298 km

Rekkevidde (WLTP)

14.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

307.8 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

12.4 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Fiat 500 Icon
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi Fiat 500 Cab La Prima sin rekkevidde. (I vinterens test testet vi utstyrsnivået Icon). Bilen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 205/45-17 . Prislappen på modellen i testen er 356.800 kr. Fiat 500 har en WLTP-rekkevidde på inntil 320 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på inntil 298 kilometer og et WLTP-forbruk på 14,9 kWt/100km.

Elbilen kjørte nesten en mil lenger enn oppgitt WLTP

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 12,4 kWt/100 km i snitt på hele turen.

Fiat 500 kjørte 307,8 kilometer i sommertesten. Det er 9,8 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 298 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 272 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 9,5 kilometer over 0 prosent batteri igjen.

Første varsel kom da det var 24 % batterikapasitet igjen. Bilen ba sjåføren om å finne lader. Nytt varsel kom da det var 9 % batteri igjen. Da varslet den om lite strøm. Krabbemodus kom fra 3 % batterikapasitet igjen. Mistet gradvis "kraft" fra 0 % i ulike intervaller. Ikke mulig å akselerere lengre. Til slutt stoppet bilen.

Fiat 500 kom langt opp i Gudbrandsdalen. Den stoppet ved 380 m.o.h.

Rekkevidde om vinteren

Testmodellen vi benyttet i vintertesten var av utstyrsnivå Icon og hadde en prislapp på 310.800kr. Fiat 500 har en oppgitt rekkevidde på inntil 320 km. Modellen vi kjørte i testen hadde en WLTP-rekkevidde på 300km.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 0 grader og -5 på våt veibane. Fiat 500 ble kjørt i Range-modus med e-pedal på ved kjøring i byen. Bilen ble kjørt til under 0% og 0 kilometer, men ble ikke kjørt til den stoppet helt opp og trengte berging av NAF.

Fiat 500 oppgir både rekkevidde i kilometer og batteriprosent. Ved oppstart i parkeringshuset på Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 260 kilometer ved 100%. Forbruket i Fiaten'en oppgis litt annerledes enn øvrige biler, og vises i kilometer/kWt.

Vi kjørte totalt 230,2 kilometer med et gjennomsnittsforbruk på 6,4 km/kWt. Siste kilometerne ble kjørt i skilpaddemodus med hastighetsbegrensning på 70 km/t. Vi kjørte 2 kilometer etter 0% og 0 km, men kjørte altså ikke bilen til den stanset av seg selv.

11. mars 2021

Les også


Fant du det du lette etter?