NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Cupra Born

Cupra Born kjørte 339 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 56 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Cupra Born 376 kilometer, som er 48 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

395 km

Rekkevidde (WLTP)

15.4 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

339 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

16.9 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

424 km

Rekkevidde (WLTP)

15.5 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

376 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

14.8 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Cupra Born.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

Cupra oppgir WLTP-rekkevidden fra 358 til 424 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 58 kWt netto - altså det du har tilgjengelig under kjøring.

Vår testmodell First Born har en WLTP-rekkevidde på 424 kilometer og et WLTP-forbruk på 15,5 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Continental EcoContact med dekkdimensjonen 215/50 R20. Prislappen på testbilen er 383.800 kroner.

Kjørte 376 kilometer i rekkeviddetesten

Cupra Born ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Born kjørte totalt 376 kilometer. Det er 48 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 333 kilometer.

Bilen kjørte 20 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 822 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 14,8 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Ved 94 km gjenstående og 20 % batteri dukket den første advarselen om å lade bilen opp i oransje.

Ved 10 % batteri kom resterende batteriprosent opp i dashbordet med røde tall. Frem til dette måtte batteriprosenten hentes frem via lademenyen.

Da bilen anslo at det var 1 km rekkevidde igjen, kom skilpaddeikonet i dashbordet. Det kom også en melding om "Begrenset kjørelengde – lad bilen".

Med 0 % igjen på batteriet kom meldingen "Bare manøvrering er er mulig. Lad bilen", etterfulgt av "Lad bilen nå, ellers kan batteriet bli skadet".

Bilen hadde normal kraft fram til 374 kjørte km, og deretter nesten ingen kraft i 2 km gjennom svak nedoverbakke. Etter at bilberger fra NAF Veihjelp hadde kjørt bilen til en ladestasjon, var det nok kraft til å parkere bilen ved en ladestolpe.

Rekkevidde om vinteren

Cupra oppgir WLTP-rekkevidden fra 395 til 424 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 58 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell First Born har en WLTP-rekkevidde på 395 kilometer og et WLTP-forbruk på 15,4 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjon 215/50-19. Prislappen på testbilen er 350.300 kroner.

Cupra Born er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe.

Denne rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 339 kilometer i rekkeviddetesten

Cupra Born ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Cupra Born kjørte totalt 339 kilometer. Det er 56 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 303 kilometer.

Sjåføren kjørte 8 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 16,9 kWt/100 kilometer.

Bilen stoppet 575 meter over havet.

Slik oppleves det å kjøre Cupra Born tom for strøm

Sjåføren fikk oppfordring fra bilen om å lade da det var anslått 78 km igjen. Ved 10 prosent batteri dukket det opp et oransje ikon for batteri i displayet.

Skilpaddeikonet dukket opp med 5 prosent batteri, og ved 37 km igjen ble bilens hastighet påvirket.

«Bare manøvrering er mulig. Lad bilen. Se instruksjonsboken» dukket opp i displayet ved oppgitt 0 prosent batteri. Bilen hadde da kjørt 332 km. Sjåføren opplevde at bilen holdt ujevn krabbefart, men kom seg opp flere bratte bakker.

Like før bilen stoppet kom det et varselbanner med teksten «Lad bilen nå! Ellers kan batteriet bli skadet». Bilen hadde da kjørt 15 minutter på 0 %.

1. juni 2022

Les også


Fant du det du lette etter?