NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: BYD Tang

BYD Tang kjørte 356 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 44 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte BYD Tang 407,6 kilometer, som er 7,6 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

400 km

Rekkevidde (WLTP)

21.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

356 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

23.4 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

400 km

Rekkevidde (WLTP)

21.6 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

407.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

null kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til BYD Tang.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

BYD oppgir WLTP-rekkevidden for Tang til 400 kilometer. Batteripakken er oppgitt å være 86,4 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell BYD Tang Executive har en WLTP-rekkevidde på 400 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,6 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Continental-dekk med dekkdimensjon 265/40 R22. Prislappen på testbilen er 608.800 kroner.

Kjørte 407,6 kilometer i rekkeviddetesten

BYD Tang ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

Tang kjørte totalt 407,6 kilometer. Det er 7,6 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 400,5 kilometer.

Bilen befant seg 788 meter over havet da den stoppet.

Bilen kjørte 7,1 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Bilens første varsel dukket opp ved 10 % igjen på batteriet, og batteriikonet ble rødt.

På toppen av Venabygdsfjellet hadde bilen 54 km og 10 % igjen. Etter å ha regenerert ned fra fjellet, viste bilen 111 km og 13 % igjen.

Ved 1 % igjen på batteriet kom det en tydelig beskjed om reduksjon av trekkraft. På dette tidspunktet var det mulig å holde 70 km/t på flatmark, men ikke nok kraft til å holde farten oppe i oppoverbakker.

Ettersom veien ikke hadde bratte stigninger, fortsatte sjåføren slik i rundt 8 km. Samtidig dukket det opp flere raske varsler på skjermen. Nødblinken skrudde seg på av seg selv.

Trekkraften ble så svært redusert. Sjåføren parkerte i en veilomme noen meter lenger framme.

Da bilbergeren fra NAF Veihjelp ankom, kunne sjåføren starte bilen og kjøre opp på lasteplanet for egen maskin.

Rekkevidde om vinteren

BYD Tang er den kinesiske produsentens første elbil på det norske markedet.

Bilforhandleren oppgir at WLTP-rekkevidden for BYD Tang er fra 400 til 528 kilometer. I motsetning til sine konkurrenter oppgir BYD rekkevidden til Tang i kombinert/urban-testsyklus og ikke i rekkevidde basert på utstyrsnivå.

Batteripakken er oppgitt å være 86,4 kWt.

Vinterens testmodell har en WLTP-rekkevidde på 400 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,6 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjonen 265/40R22. Prislappen på testbilen er 608.800 kroner.

Denne rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri. BYD jobber med en app hvor blant annet forvarming av bilen vil være med. I mellomtiden kan bilnøkkelens nederste knapp brukes for å fjernstarte oppvarming. Da varmes bilen opp til 24 grader som slås av etter 10 minutter. Forvarming av kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 356,5 kilometer i rekkeviddetesten

BYD Tang ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

BYD Tang kjørte totalt 356,5 kilometer. Det er 43,5 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde, og testens beste resultat når vi ser på avvik mellom WLTP og faktisk rekkevidde.

Ved 10 prosent batteriprosent igjen hadde sjåføren kjørt 321,2 kilometer.

Sjåføren kjørte tom for strøm mellom rundt Hjerkinn, 931 m.o.h.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 23,44 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre BYD Tang tom for strøm

BYD Tang kjørte 5,9 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger og problemer med 12-voltsbatteriet som de mest merkbare effektene da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om tomt batteri dukket opp ved 10 prosent. Da hadde sjåføren 39 kilometer igjen på rekkeviddeanslaget. Meldingen kom med jevne mellomrom.

Deretter kom det ikke flere varsler før det var 1 prosent batteriprosent igjen og 5 kilometer anslått rekkevidde. Da ble farten redusert til under 60 km/t.

Ved 0% kom nye varslinger: «Please check the HOC System», «ABS System is functionally limited, please check» og «Please check the ESP system». Disse varslingene kom ofte sammen med «Please recharge your vehicle». Farten ble kraftig redusert og sjåføren trillet til full stans midt på Dovre omtrent fem kilometer fra Hjerkinn.

Tomt startbatteri

Sjåføren forlot bilen med nødblink på for å sette opp varselstrekant da han hadde kjørt bilen tom for strøm. Da sjåføren returnerte til bilen, hadde nødblinken skrudd seg av. Dører var åpne, men det var null liv i bilen. Sjåføren prøvde å starte bilen igjen etter ca. 30 minutter, men ingen reaksjon.

Etter å blitt hentet av NAF Veihjelp og satt bilen til lading, ville bilen fortsatt ikke starte. Sjåføren måtte få hjelp til å starte 12-voltsbatteriet slik at bilen kunne kjøre.

BYD forklarer til NAF at 12-voltsbatteriet «kobler seg av» når bilen går helt tom for strøm. Det er mulig å «vekke» 12v batteriet ved å trykke to ganger på knappen på dørhåndtaket til førerdøren. Dette ble testet på Vinstra torsdag morgen, og virket.

11. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?