NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: BMW iX3

BMW iX3 kjørte 124,2 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

450 km

Rekkevidde (WLTP)

19 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

432 km

Rekkevidde målt vinteren 2021

17 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2021

Sommer

Oppgitt for testbil

450 km

Rekkevidde (WLTP)

19 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

556.2 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

13.3 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til BMW iX3.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om sommeren

Sommeren 2021 testet vi BMW iX3 Fully Charged Edition. Bilen er utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 245/45-20 (f)/275/40-20 (b) .

Prislappen på modellen i testen er 609.000 kroner. iX3 har en WLTP-rekkevidde på inntil 458 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100km.

Elbilen kjørte over ti mil lenger enn oppgitt WLTP

BMW iX3 kjørte 556,2 kilometer i sommertesten. Det er hele 106,2 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 450 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 450 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 6,2 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Første varsel om minkende batterikapasitet kom ved 60 km anslått rekkevidde. Ved 40 km gjentok varselet seg med oransje tekst og resterende rekkevidde. Ved 12 kilometer anslått rekkevidde kom varselet "redusert systemeffekt". Videre ble powermeteret oransje og øverste del av skalaen forsvant. Det oransje feltet strakk seg gradvis nedover til kun 20 stod igjen. I 80 km/t begynte bilen å miste effekt og stoppet etter kort tid.

BMW ix3 kom seg over Venabygdsfjellet og fortsatte nordover mot Dombås igjen. Den stoppet ved 467 m.o.h.

BMW iX3 2021 vintertest
FORBRUK: Under vinterens rekkeviddetest hadde vi et forbruk på 19 kWt/100 km med BMW iX3

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2021 testet vi BMW iX3 Fully Charged Edition. Bilen var utstyrt med Nokian Hakkapeliitta R 245/50-19.

Prislappen på modellen i testen er 609.000 kroner. iX3 har en WLTP-rekkevidde på inntil 458 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100km.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. Bilen ble kjørt i Eco-modus, med smart regenerering. BMW iX3 oppgir hovedsaklig rekkevidde i estimerte kilometer. Du kan følge med på en bar som viser batteriprosenten, men den er ikke veldig detaljert.

Ved oppstart fra Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 475 kilometer. Vi kjørte totalt 432 kilometer før bilen stanset helt. Ved 11 km igjen på rekkeviddeanslaget ble effekten merkbart dårligere. Bilen stoppet sakte og udramatisk. Etter et kvarter kunne bilen startes igjen og kjøres en mil - inntil den igjen stoppet på samme måte. Denne sisten milen har vi ikke tatt med i beregningen, men iX3 kjørte altså totalt 442 km. Totalt kjørte sjåføren 20 kilometer etter 0 kilometer.

8. juni 2021

Les også


Fant du det du lette etter?