Test av rekkevidde: BMW iX3
BMW iX3 kjørte 124,2 kilometer lengre om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
450 km
Rekkevidde (WLTP)
19 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
432 km
Rekkevidde målt vinteren 2021
17 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2021
Sommer
Oppgitt for testbil
450 km
Rekkevidde (WLTP)
19 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
556.2 km
Rekkevidde målt sommeren 2021
13.3 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2021
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til BMW iX3.
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2021 testet vi BMW iX3 Fully Charged Edition. Bilen er utstyrt med følgende dekkdimensjoner: 245/45-20 (f)/275/40-20 (b) .
Prislappen på modellen i testen er 609.000 kroner. iX3 har en WLTP-rekkevidde på inntil 458 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100km.
Elbilen kjørte over ti mil lenger enn oppgitt WLTP
BMW iX3 kjørte 556,2 kilometer i sommertesten. Det er hele 106,2 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 450 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 450 kilometer . I denne testen ble bilen kjørt om lag 6,2 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.
Første varsel om minkende batterikapasitet kom ved 60 km anslått rekkevidde. Ved 40 km gjentok varselet seg med oransje tekst og resterende rekkevidde. Ved 12 kilometer anslått rekkevidde kom varselet "redusert systemeffekt". Videre ble powermeteret oransje og øverste del av skalaen forsvant. Det oransje feltet strakk seg gradvis nedover til kun 20 stod igjen. I 80 km/t begynte bilen å miste effekt og stoppet etter kort tid.
BMW ix3 kom seg over Venabygdsfjellet og fortsatte nordover mot Dombås igjen. Den stoppet ved 467 m.o.h.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2021 testet vi BMW iX3 Fully Charged Edition. Bilen var utstyrt med Nokian Hakkapeliitta R 245/50-19.
Prislappen på modellen i testen er 609.000 kroner. iX3 har en WLTP-rekkevidde på inntil 458 kilometer. Utstyrsmodellen vi testet har en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100km.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vintertesten ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane. Bilen ble kjørt i Eco-modus, med smart regenerering. BMW iX3 oppgir hovedsaklig rekkevidde i estimerte kilometer. Du kan følge med på en bar som viser batteriprosenten, men den er ikke veldig detaljert.
Ved oppstart fra Vulkan i Oslo hadde bilen en oppgitt rekkevidde på 475 kilometer. Vi kjørte totalt 432 kilometer før bilen stanset helt. Ved 11 km igjen på rekkeviddeanslaget ble effekten merkbart dårligere. Bilen stoppet sakte og udramatisk. Etter et kvarter kunne bilen startes igjen og kjøres en mil - inntil den igjen stoppet på samme måte. Denne sisten milen har vi ikke tatt med i beregningen, men iX3 kjørte altså totalt 442 km. Totalt kjørte sjåføren 20 kilometer etter 0 kilometer.
Les også
Fant du det du lette etter?