Familie

BMW iX3

BMW iX3 sin helelektriske SUV-modell har allerede blitt et kjent syn på norske veier. Modellen har en konkurransedyktig rekkevidde og med funksjoner som blant annet adaptivt understell og digital key er dette SUV'en for deg som vil ha litt ekstra.

El Prix sommer 2021

El Prix vinter 2021

Testet av

BMW iX3 ved El Prix sommer 2021 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Med en rekkevidde på 460 km(WLTP) og en batterikapasitet på 80 kWh er det tydelig at BMW iX3 fremstår som et godt alternativ på det norske bilmarkedet.

BMW iX3 er en helektrisk versjon av X3-modellen med visse designelementer som gir den elektriske modellen et særpreg. BMW opplyser om at iX3 er den første modellen med BMW sin femte generasjons drivlinje og at motoren er designet og plassert for maksimal effekt ut av minst mulig batteribruk, dette blant annet for å gjenspeile BMW sin tilnærming til bærekraft.


79

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2021

BMW iX3

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
34 min
Maks effekt
150 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
35 min (+1min)
Maks effekt
156 kW (+4%)
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

iX3 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 34 minutter på å lade til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten iX3 lader med er oppgitt å være 150 kW.

I sommerens test brukte vi 35 minutter og 40 sekunder på å lade fra 6-80%. Da hdde vi mottatt 59,9 kWt.

iX3 starter ladingen med 130 kW, og bygger seg opp til makseffekten rundt 15 %. Etter det faller effekten trinnvis og faller under 100 kW ved 42 %. Ved 80% faller effekten fra 79 kW til 45 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

74 kWh

Pris for testbil

609 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

450 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

19 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i BMW iX3 i centimeter.

Fysiske mål på bilder

Målene i bagasjerommet

Fysiske mål

Gulv bredde

109 cm

Gulv lengde

92 cm

Høyde opp til setekant

46 cm

Åpning bredde

114 cm

Åpning høyde

78 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

510 liter

Nyttelast

465 kg

Taklast

100 kg

Egenvekt uten fører

2185 kg

Tillatt totalvekt

2725 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

750 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller