Mellomklasse, Premium

BMW iX1

BMW iX1 er en helelektrisk kompakt-SUV fra de tyske bilprodusentene som virkelig har fått fart på elbilproduksjonen de siste årene. iX1 er å anse som innstegsmodell for BMW-modeller på det elektriske markedet.

El Prix sommer 2023

El Prix vinter 2023

BMW iX1, Foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © Tomm W. Christiansen /Motor/ NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

BMW iX1 er basert på suksesshistorien X1 - som siden 2009 er levert i nærmere 2 millioner eksemplarer og den elektriske modellen er en del av relanseringen av den tredje generasjonen X1-modeller. Bilen har en rekkevidde på opptil 438 km etter WLPT-standarden og en motoreffekt på opp til 230 kW.

Med sedvanlig BMW-kvalitet på innsiden av bilen, soltak og relativt god plass med tanke på størrelsen på bilen, så er dette en bil som blir vanskelig å unngå å vurdere når man er interessert i bil i kompakt-SUV segmentet.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

BMW iX1 lader fra 8% til 80% på 28 minutter.

el prix Sommer 2023

BMW iX1

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
29 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
28 min (-1min)
Maks effekt
127 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (8-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

BMW iX1 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 29 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 130kW.

Under sommerens test brukte vi 28 minutter og 54 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 47,8 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 127 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

676 400 kr

Rekkevidde (WLTP)

428 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

Bagasjeromsstørrelsen i BMW iX1 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerom i BMW iX1

Fysiske mål

Gulv bredde

102 cm

Høyde opp til setekant

47 cm

Åpning bredde

97 cm

Åpning høyde

72 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

490 liter

Nyttelast

495 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2010 kg

Tillatt totalvekt

2580 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1200 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller