NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: BMW iX xDrive50

BMW iX xDrive50 2022 kjørte 503 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 88 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte iX xDrive50 568,5 kilometer, som er 22,5 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

591 km

Rekkevidde (WLTP)

21.4 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

503 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

21 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

591 km

Rekkevidde (WLTP)

21.4 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

568.5 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

19 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til BMW iX xDrive50.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

WLTP-rekkevidden til iX xDrive50 varierer fra 550 til 631 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 105,2 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 591 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,4 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med Bridgestone Alenza med dekkdimensjon 275/40 R22 foran og bak. Prisen på testmodellen er 1.106.220 kroner.

Kjørte 568,5 kilometer i rekkeviddetesten

BMW iX xDrive50 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

iX xDrive50 kjørte totalt 568,5 kilometer. Det er 22,5 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 469,1 kilometer.

Bilen kjørte 19,5 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 476 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 19 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Første varsel om lavt batteri kom da bilen anslo at det gjenstod 60 km. Neste varsel dukket opp ved 5 % igjen på batteriet.

Det tredje varselet kom da det gjenstod 40 kilometer. I motsetning til de to første varslene, ble dette varselet værende i dashbordet og opplyste om gjenværende rekkevidde. Etter hvert kom et varsel om at trekkraften ble redusert.

Sjåføren kunne kjøre fint lenge etter at bilen opplyste om 0 % batteri og 0 km igjen, men klimaanlegget ble redusert.

Først 19,5 kilometer etter at batteriet gikk til 0 %, mistet bilen effekt. Til slutt stanset den pent og rolig.

Rekkevidde om vinteren

WLTP-rekkevidden til iX xDrive50 varierer fra 550 til 630 kilometer, avhengig av utstyrsnivået. Batteripakken er oppgitt å være 105,2 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 591 kilometer og et WLTP-forbruk på 21,4 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjonene 255/50-21. Prisen på testbilen er 1.090.320 kroner.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Laderabatt? Bli medlem, bestill NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kort!

Kjørte 503 kilometer i rekkeviddetesten

BMW iX xDrive50 ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

BMW iX xDrive50 kjørte totalt 503 kilometer. Det er 88 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 400 kilometer.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 21 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

BMW iX xDrive50 kjørte nærmere 20 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om minskende effekt i motoren og reduksjon i klimaanlegget som de mest merkbare effektene da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 60 gjenstående kilometer på rekkeviddeanslaget. Ved 10 gjenstående kilometer kom varselet hyppigere, samtidig som gjenværende prosent og rekkevidde ble tydeliggjort på displayet.

Ved 5 gjenstående kilometer gikk bilen i skilpaddemodus, som førte til at effekten i motoren og klimaanlegget ble redusert gradvis. Sjåføren meldte om at bufferen etter 0 gjenværende kilometer er stor, men at det er vrient å fastslå på grunn av topografien og regenereringen.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?