NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: BMW iX xDrive40

BMW iX xDrive40 2022 kjørte 309 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 93 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte iX xDrive40 399,4 kilometer, som er 600 meter kortere enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

402 km

Rekkevidde (WLTP)

20.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

309 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

21.6 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

402 km

Rekkevidde (WLTP)

20.7 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

399.4 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

17.6 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til BMW iX xDrive40.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

BMW oppgir WLTP-rekkevidden til iX xDrive40 fra 372 til 425 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 71 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 400 kilometer og et WLTP-forbruk på 20,8 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med Bridgestone Alenza med dekkdimensjon 275/40 R22. Prislappen på testbilen er 860.920 kroner.

Kjørte 399,4 kilometer i rekkeviddetesten

BMW iX xDrive40 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

iX xDrive40 kjørte totalt 399,4 kilometer. Det er 600 meter kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 346 kilometer.

Bilen kjørte 8,9 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 708 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 17,6 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Første varsel om lav gjenstående rekkevidde kom ved 60 km og 15 % på skjermen. Bilen spurte da om sjåføren ønsket å søke etter ladestasjoner.

Ved 11 km og 3 % gjenstående rekkevidde kom et nytt varsel om lavt batteri, og første varsel om redusert trekkraft. På dette tidspunktet holdt trafikken en fart på mellom 70 og 80 km/t, noe bilen klarte å opprettholde.

Ved 1 km og 0 % gjenstående sank trekkraften betydelig, men fortsatt slik at det var mulig å holde farten på 70 km/t. Etter rundt 7 km sank trekkraften raskt nedover, og farten forsvant gradvis. Til slutt stanset bilen helt.

Etter å ha stått med bilen av i fem minutter, var det mulig å slå den på igjen og kjøre videre 500 meter.

Rekkevidde om vinteren

BMW oppgir WLTP-rekkevidden til iX xDrive40 fra 372 til 425 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 71 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 402 kilometer og et WLTP-forbruk på 20,7 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjon 255/50-21. Prislappen på testbilen er 833.420 kroner.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Laderabatt? Bli medlem, bestill NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kort!

Kjørte 309 kilometer i vintertesten

BMW iX xDrive40 ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

BMW iX xDrive40 kjørte totalt 309 kilometer. Det er 93 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 280 kilometer.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 21,6 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

BMW iX xDrive 40 kjørte 7,3 kilometer etter 0 prosent igjen på batteriet. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om redusert effekt dukket opp ved rundt 40 kilometer anslått rekkevidde. Sjåføren rapporterte om lite endringer i opplevd kjøreopplevelse inntil resterende batterikapasitet var nærmere 0 prosent - da responderte bilen lite, men holdt seg likevel funksjonell.

Etter å ha kjørt ca 7 kilometer med 0 prosent batteri i motbakke, var det brått slutt på responsen fra bilen. Sjåføren meldte om lite advarsler i instrumentpanel før bilen sto bom stille.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?