NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40 kjørte 583,6 kilometer i verdens største elbiltest av sommerrekkevidde. Det er 18,6 lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Kommer

Testresultat kommer i 2023

Målt av NAF

Kommer

Testresultat kommer 2023

Kommer

Testresultat kommer 2023

Sommer

Oppgitt for testbil

565 km

Rekkevidde (WLTP)

16.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

583.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

14.2 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til BMW i4 eDrive40.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og skal teste den igjen på vinteren.

Rekkevidde om sommeren

BMW oppgir WLTP-rekkevidden til i4 eDrive40 fra 493 til 590 kilometer, avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 80,7 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 565 kilometer og et WLTP-forbruk på 16,9 kWt/100 kilometer. Da er den utstyrt med dekk av typen Hankook Ventus S1 Evo3, med dekkdimensjon 245/45 R18 foran og bak.

Kjørte 583,6 kilometer i rekkeviddetesten

BMW i4 eDrive40 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

i4 eDrive40 kjørte totalt 583,6 kilometer. Det er 18,6 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 506 kilometer.

Bilen kjørte 17,3 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 450 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 14,2 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Da bilen viste 60 km og 12 % igjen på batteriet, varslet den om at batteriet trenger lading. Bilen ga valg om å finne en lader eller avbryte.

Sjåføren opplevde ingen reduksjon i klimaanlegg eller motoreffekt, og bilen kjørte normalt frem til 30 km og 5 % igjen. Da ble tallene gule og bilen ga varsel om å lade.

Ved 2 % batteri ble det noe mindre respons i gasspedalen. Et gult varsel viste at gasspedalen ikke kunne tråkkes lenger ned. Denne opplevelsen ble sterkere etter hvert som batteriet ble tømt.

Ved 0 % batteri forsvant gjenstående kilometer. Sjåføren opplevde svakere effekt helt til bilen til slutt stanset.

20. mai 2022

Les også


Fant du det du lette etter?