NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: BMW i4 M50

BMW i4 M50 2022 kjørte 406 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 91 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte i4 M50 521,1 kilometer, som er 24,1 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.

Vinter

Oppgitt for testbil

497 km

Rekkevidde (WLTP)

19 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

406 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

19.6 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

497 km

Rekkevidde (WLTP)

19 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

521.1 km

Rekkevidde målt sommeren 2022

16.1 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2022

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til BMW i4 M50.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.

Rekkevidde om sommeren

BMW oppgir WLTP-rekkevidden til i4 M50 fra 416 til 521 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 80,7 kWt netto – altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell er av utstyrsnivået Supercharged, med en WLTP-rekkevidde på 497 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med dekk av typen Michelin Pilot Sport 4 med dekkdimensjon 245/40 R19 foran og bak.

Kjørte 521,1 kilometer i rekkeviddetesten

BMW i4 M50 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.

i4 M50 kjørte totalt 521,1 kilometer. Det er 24,1 kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 423 kilometer.

Bilen kjørte 19,5 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.

Bilen befant seg 287 meter over havet da den stoppet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,1 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

Den første advarselen om lavt batteri kom ved 60 kilometer gjenstående og 12 % igjen på batteriet. Ved 8 % kom det gule symboler i instrumentpanelet, og navigasjonssystemet foreslo ladestasjoner og andre ruter.

Ved 5 % batteri kom følgende beskjed på skjermen: "Ladenivå lavt. Lad batteriet". Ved 2 % batteri dukket det opp et skilpaddeikon, med beskjeden "Trekkraften er redusert. Lad batteriet". På dette tidspunktet kunne sjåføren fortsatt kjøre i 80 km/t.

Informasjon om gjenstående kilometer og batteriprosent forsvant samtidig, og ble erstattet av beskjeden "Limit". Det var fortsatt mulig å kjøre i 60 km/t.

Snaut 20 kilometer etter at batteriprosenten nådde null, forsvant bilens kraft. Gasspedalen ble tung og bilen stanset.

Etter en stund var det mulig å skru på bilen igjen og rulle noen hundre meter til.

Rekkevidde om vinteren

BMW oppgir WLTP-rekkevidden til i4 M50 fra 416 til 521 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 80,7 kWt netto – altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 497 kilometer og et WLTP-forbruk på 19 kWt/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjon 245/40-19. Prisen på testbilen er 759.900 kroner.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Bli elbil-medlem i NAF!

Kjørte 406 kilometer i rekkeviddetesten

BMW i4 M50 ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

BMW i4 M50 kjørte totalt 406 kilometer. Det er 91 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Ved 10 prosent SOC (resterende batterikapasitet) hadde sjåføren kjørt 340 kilometer.

Sjåføren kjørte 12,4 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 19,6 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre tom for strøm

BMW i4 M50 kjørte 12,4 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen burde lades dukket opp ved 40 resterende kilometer på rekkeviddeanslaget. Hovedskjermen fremhevet rekkevidden/kilometer med gul tekst og et farevarsel. Sideskjermen informerte godt: "Rekkevidden er svært kort".

Ved 0 prosent resterende batterikapasitet varslet bilen at motoreffekt var redusert og oppfordret til lading, samtidig som klimaanlegget sluttet å virke. Sjåføren kjørte 12 kilometer videre før bilen mistet all trekkraft og stoppet.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?