Test av lading: BMW i4 M50
BMW i4 M50 bruker 31 minutter på å lade fra 4 til 80%. Om vinteren brukte vi 33 minutter på 8 til 80 prosent på 33 minutter.
Slik hurtiglader BMW i4 M50
BMWs elbiler lader alle med CCS-kontakt. i4 50 skal bruke 31 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten i4 M50 lader med er oppgitt å være 205kW.
BMW har lagt inn forvarming av batteriet før lynlading, som skal sikre optimal temperatur ved lading også om vinteren.
Om sommeren brukte vi 31 minutter og 49 sekunder på å lade fra 4 til 80%. Ladetiden bærer altså preg av at batteriet ikke har hatt optimal temperatur før lading. Høyeste effekt vi registrerte var 208 kW ved 20 prosent. Gjennomsnittlig ladet vi med 124 kW. Vi mottok 65,42 kWt under ladeøkten.
Sommertesten ble gjennomført i 15 grader.
I vinterens test brukte vi 33 minutter og 54 sekunder på å lade fra 8 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 62,36 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var 203 kW. Gjennomsnittlig ladet vi med 109 kW.
Vinterens test ble gjennomført i 0 grader.
i4 M50 ga full effekt fra første øyeblikk i vinterens ladetest. Ladeeffekten holdt seg over 150 kW frem til 25 prosent, og så falt effekten under 100 kW rundt 50 prosent. Vi avsluttet med 54 kW ved 80 prosent.
Ladetesten
Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.
- Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
- Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
Slik gjør vi utregningene
Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.
Les også
Fant du det du lette etter?