Test av rekkevidde: BMW i3
BMW i3 120Ah kjører 73,6 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med på vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.
Vinter
Oppgitt for testbil
310 km
Rekkevidde (WLTP)
15.5 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
245.8 km
Rekkevidde målt vinteren 2020
15.6 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2020
Sommer
Oppgitt for testbil
310 km
Rekkevidde (WLTP)
15.5 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
319 km
Rekkevidde målt sommeren 2020
12.5 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2020
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til BMW i3
- Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.
Rekkevidde om sommeren
Sommeren 2020 testet vi BMW i3 S 120Ah Charged Plus 2020 sin rekkevidde. Testbilen var av utstyrsnivået Fully Charged med en prislapp på 349 900 kroner, inkl. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 155/60 R20 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 310 kilometer.
Elbilen kjørte nesten likt som oppgitt WLTP
Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille vær. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 302 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 56 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 12,5 kWt/100 km, som er under oppgitt WLTP-forbruk på 15,5 kWt/100 km.
BMW i3 kjørte 319,4 kilometer under testen, og det er 9,4 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,9 kWt/100 km.
Rekkevidde om vinteren
Vinteren 2020 testet vi BMW i3 S 120Ah Charged Plus 2020 sin rekkevidde. Testbilen hadde utstyrsnivå Fully Charged samt sportspakke med design-elementer fra i3s. Testmodellens WLTP-rekkevidde var 310 kilometer. Dekkdimensjonen på testmodellen var 155/70/19. Testen ble gjort uten forvarming av bil eller batteri. BMW i3 har varmepumpe og kan forvarme både batteri og kupé via app eller selve bilen for å øke rekkevidden.
Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP
Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.
BMW i3 skal ha WLTP-forbruk på 15,5 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 15,6 kWt/100 km under rekkeviddetesten.
I vinterens test kjørte BMWs elbil tom for strøm etter 245,8 kilometer.
Les også
Fant du det du lette etter?