BMW i3

BMW i3 er bygget i lette materialer som aluminium, kullfiber og plast for å kompensere for den ekstra vekten til batteriene og har i mange år vært en av favorittene på det norske elbilmarkedet.

El Prix sommer 2020

El Prix vinter 2020

BMW i3 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Med en rekkevidde på rundt 300 km er i3 et godt alternativ for de som er ute etter en bil for nærområdet eller en bil nummer 2 for de med litt større familie.

Materialvalget i BMW i3 gjør at bilen ikke er tyngre enn en tradisjonell bil i samme klasse. Med en lengde på bare fire meter og kort svingradius, er i3 skreddersydd for bykjøring. Bilen føles romslig fra førerplassen, men baksetet er relativt trangt og bare for to. Bagasjerommet er relativt lite.

BMW i3 selges ikke lenger som ny. Bilen ble i sin tid levert i to versjoner, hvor i3s har en større motorkapasitet enn i3.

Fordeler

  • Gode kjøreegenskaper

  • Elegant design med fine materialer

Ulemper

  • Lite utstyr på de rimeligste utgavene

  • Upraktiske bakdører

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2020

BMW i3

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
45 min
Maks effekt
49 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
39 min (-6min)
Maks effekt
49 kW (0%)
Ladeeffekt (kW) sommer (7-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

BMW i3 ladet fra 7 til 80 prosent på 39 minutter under sommertesten 2020.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

337 180 kr

Rekkevidde (WLTP)

310 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.5 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 260 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i BMW i3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerommet i BMW i3 med mål.

Fysiske mål

Gulv bredde

97 cm

Gulv lengde

60 cm

Høyde opp til setekant

39 cm

Åpning bredde

91 cm

Åpning høyde

66 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

260 liter

Nyttelast

325 kg

Egenvekt uten fører

1270 kg

Tillatt totalvekt

1670 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller