Test av rekkevidde: Audi Q4 e-tron 50 quattro
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced 2022 kjørte 347 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 112 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Q4 50 quattro 459,6 kilometer, som er 600 meter lenger enn WLTP-rekkevidden.
Vinter
Oppgitt for testbil
459 km
Rekkevidde (WLTP)
19.1 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
347 km
Rekkevidde målt vinteren 2022
21.3 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2022
Sommer
Oppgitt for testbil
459 km
Rekkevidde (WLTP)
19.3 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
459.6 km
Rekkevidde målt sommeren 2022
16.2 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2022
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Audi e-tron Q4 50 quattro.
- Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
- Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
Rekkevidde om sommeren
Audi oppgir WLTP-rekkevidden for e-tron Q4 50 quattro til 459 til 483 kilometer. Batteripakken er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.
Vår testmodell e-tron Q4 50 quattro har en WLTP-rekkevidde på 459 kilometer og et WLTP-forbruk på 19,3 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med Bridgestone-dekk med dekkdimensjon 235/55 R19 foran og 255/50 R19 bak. Prislappen på testbilen er 663.520 kroner.
Kjørte 459,6 kilometer i rekkeviddetesten
Audi e-tron Q4 50 quattro ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.
Q4 50 quattro kjørte totalt 459,6 kilometer. Det er 600 meter kilometer lenger enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 454,6 kilometer.
Bilen kjørte 17,3 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
Bilen befant seg 920 meter over havet da den stoppet.
Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,2 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Ved 10% begynte et gult ladesignal å blinke. Ved 5 mil gjenstående varslet bilen: "Må lade".
Ved 5% batterikapasitet fikk sjåføren beskjed om at bilen kjørte med begrenset ytelse. Et rødt signal begynte å blinke i dashbordet.
Da bilen hadde 1% batteri, kom ikonet som signaliserer at skilpaddemodus var satt i gang. Kjøreegenskapene ble begrenset da bilen hadde kjørt 449,5 km.
Klimaanlegget ble koblet ut etter 450 km kjørt. Etter 459 km ville ikke bilen kjørte fortere enn 57 km/t. Deretter bremset bilen sakte og kontrollert, helt til den stanset.
Rekkevidde om vinteren
Audi e-tron Q4 50 quattro er en praktisk kompakt-SUV som deler plattform med Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Audi oppgir WLTP-rekkevidden til Q4 fra 459 til 482 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 76,6 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.
Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 459 kilometer og et WLTP-forbruk på 19,1 kW/100 kilometer. Elbilen er utstyrt med dekkdimensjon 235/50 R20 foran og 255/45 R20 bak. Prisen på testbilen er 658.410 kroner.
Q4 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe samt at noe ledningsnett og enkelte komponenter er beregnet for et kaldere klima.
Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.
Kjørte 347 kilometer i rekkeviddetesten
Audi Q4 50 ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.
Audi Q4 50 kjørte totalt 347 kilometer. Det er 112 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 327 kilometer.
Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 21,30 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Audi Q4 50 kjørte mindre enn en kilometer etter at bilen viste 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.
Første varsel om at bilen burde lades dukket opp ved 50 resterende kilometer på rekkeviddeanslaget. Ved 20 kilometer gjenstående rekkevidde ble ytelsen redusert og skilpaddesymbolet dukket opp. Da det gjensto 4 km, gikk bilen over i krabbemodus. Bilen klarte da ikke å kjøre fortere enn 3-4 km/t før det var slutt.
Les også
NAF og Motor tester den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Sjekk ut alle bilene i verdens største elbiltest!Stor oversikt over rekkevidde og ladehastighet for elbiler i Norge
Test av rekkevidde: Audi Q4 e-tron 40
Audi Q4 e-tron 40 kjørte 380 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 105 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Q4 40 460,9 kilometer, som er 37,1 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.
Fant du det du lette etter?