Test av rekkevidde: Audi Q4 e-tron 40
Audi Q4 e-tron 40 kjørte 380 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 105 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Q4 40 460,9 kilometer, som er 37,1 kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden.
Vinter
Oppgitt for testbil
485 km
Rekkevidde (WLTP)
18.6 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
380 km
Rekkevidde målt vinteren 2022
19.8 kWh/100km
Forbruk målt vinteren 2022
Sommer
Oppgitt for testbil
498 km
Rekkevidde (WLTP)
18.1 kWh/100km
Forbruk (kWh/100km)
Målt av NAF
460.9 km
Rekkevidde målt sommeren 2022
16.1 kWh/100km
Forbruk målt sommeren 2022
Dette tester vi:
- Den faktiske rekkevidden til Audi e-tron Q4 40.
- Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.
- Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
Rekkevidde om sommeren
Audi oppgir WLTP-rekkevidden til Q4 fra 485 til 512 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 77 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.
Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 498 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,1 kW/100 kilometer. Da er den utstyrt med dekkdimensjon 235/55 R19 foran og 255/50 R19 bak. Prisen på testbilen er 595.900 kroner.
Kjørte 460,9 kilometer i rekkeviddetesten
Audi e-tron Q4 40 ble testet sommeren 2022. Testen ble gjennomført i skiftende norsk sommervær, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen.
Q4 40 kjørte totalt 460,9 kilometer. Det er 37,1 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.
Totalt var gjennomsnittsforbruket 16,1 kWt/100 km.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 405 kilometer.
Bilen kjørte 18 kilometer etter at bilen viste 0 prosent igjen på batteriet.
Bilen befant seg 920 meter over havet da den stoppet.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Det første varselet om å lade kom ved 50 km gjenværende rekkevidde.
Det neste varselet kom ved 5 % batterikapasitet, da skilpaddeikonet dukket opp. Sjåføren merket ikke stor forskjell i bilens trekkraft før batteriet var på 0 %.
Ved 0 % ga bilen beskjed om at ytelsen var redusert, etterfulgt av meldingen: "Batteri: På grunn av temperaturer er bare manøvrering mulig. Se instruksjonsbok".
Sjåføren merket at bilen fikk stadig dårligere ytelse, før den til slutt stoppet. 12-voltsbatteriet fungerte i lang tid etter at bilen stanset.
Rekkevidde om vinteren
Audi oppgir WLTP-rekkevidden til Q4 fra 485 til 512 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 76,6 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.
Vinterens testmodell har en WLTP-rekkevidde på 485 kilometer og et WLTP-forbruk på 18,6 kW/100 kilometer. Da er den utstyrt med dekkdimensjon 235/50 R19 foran og 255/50 R19 bak. Prisen på testbilen er 557.000 kroner.
Q4 er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe samt at noe ledningsnett og enkelte komponenter er beregnet for et kaldere klima.
Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.
Kjørte 380,4 kilometer i rekkeviddetesten
Audi Q4 40 (RWD) ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.
Audi Q4 40 kjørte totalt 380,4 kilometer. Det er 105 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde.
Ved 10 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 332,5 kilometer.
Sjåføren kjørte tom for strøm mellom ved Hjerkinn, 925 m.o.h. Han kjørte 22,5 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.
Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 19,8 kWt/100 km.
Slik oppleves det å kjøre tom for strøm
Audi Q4 40 kjørte 22,5 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.
Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 50 kilometer igjen på rekkeviddeanslaget. Neste beskjed dukket ikke opp før ved 3 prosent batteri.
Sjåføren kjørte opp bakken fra Dombås med hastighetsbegrensning på mellom 50-60 km/t. Vel oppe holdt sjåføren 70 km/t i rundt en mil. Ved 3 prosent igjen på batteriet gikk hastigheten plutselig ned til 20 km/t. Sjåføren prøvde å restarte bilen etter 30 minutter og fikk da kjørt 30 meter i 4 km/t før full stans.
Les også
NAF og Motor tester den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Sjekk ut alle bilene i verdens største elbiltest!Stor oversikt over rekkevidde og ladehastighet for elbiler i Norge
Test av rekkevidde: Audi Q4 e-tron 50 quattro
Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced 2022 kjørte 347 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 112 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde. I sommertesten kjørte Q4 50 quattro 459,6 kilometer, som er 600 meter lenger enn WLTP-rekkevidden.
Fant du det du lette etter?