0

Test av rekkevidde Audi e-tron 55 quattro 2020

Audi e-tron 55 quattro SUV kjører 58,6 kilometer lenger om sommeren sammenlignet med vinterføre, viser NAF og Motors rekkeviddetest.

Vinter

Oppgitt for testbil

Sommer

Oppgitt for testbil

Målt av NAF

399.6 km

Rekkevidde målt sommeren 2020

20.3 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2020

Rekkeviddetest vinteren 2020

Testbilen hadde utstyrsnivå Advanced Business som innebærer 20 tommer vinterdekk. Rekkevidden på testbilen var 398 kilometer. Det er noe kortere sammenlignet med offisiell WLTP på 431 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri og kupé. Audi e-tron 55 SUV leveres med varmepumpe og kan forvarme batteri og kupé via app eller bilens kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader, regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Audi e-tron 55 SUV skal ha et forbruk på 24,3 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 24,4 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte e-tron tom for strøm etter 341 kilometer.

Slik oppleves det å kjøre Audi e-tron 55 SUV tom for strøm

Opplevelsen av å kjøre Audis elbil tom for strøm var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test. Det var da igjen 1 prosent igjen på batteriet og resterende rekkevidde på 9 kilometer da vår testsjåfør valgte å lade.

Første varsel kom da bilen hadde ved 100 kilometer rekkevidde igjen. Da det var 50 kilometer igjen kom det melding om å lade batteriet. Ved 22 kilometer gjenværende rekkevidde varslet bilen om begrenset kjøreytelse, med gult batterisymbol og gult krabbesymbol. Nå begynte bilen å trekke dårlig.

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

17. desember 2020

Les også


Fant du det du lette etter?