NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Audi e-tron 50 quattro 2020

Audi e-tron 50 quattro kjørte 259 kilometer under NAF og Motors rekkeviddetest, og gikk 10 kilometer til etter at bilen viste 0 kilometer igjen.

Vinter

Oppgitt for testbil

299 km

Rekkevidde (WLTP)

24.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

259 km

Rekkevidde målt vinteren 2020

24.4 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2020

Sommer

Oppgitt for testbil

299 km

Rekkevidde (WLTP)

24.9 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Audi e-tron 50 quattro 2020.
  • Vi har testet bilen både på vinterføre og sommerføre.
  • Hva som faktisk skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Vinteren 2020 testet vi Audi e-tron 50 quattro 2020 sin rekkevidde. Audien varslet jevnlig om at bilen var i ferd med å gå tom for strøm. To slike varsler dukket opp før måleren i bilen sa at vi hadde 0 prosent batteri igjen. Men noe varsel om paddemodus fikk vi ikke.

Elbilen kjørte kortere enn oppgitt WLTP

Første varsel om lite strøm igjen kom da det var 19 prosent batterikapasitet og 50 kilometer rekkevidde igjen. Det var en kortvarig varselmelding i displayet: «Du bør lade nå».

Neste varsel kom med 3 prosent batterikapasitet og rekkevidde på 10 kilometer igjen. Det var den samme kortvarige varselmeldingen. «Du bør lade nå». I tillegg kom en blinkende gul varsellampe som veksler mellom batterisymbol og «gasspedal»-ikonet. Ytelsene reduseres noe. Varmeapparatet fungerer fortsatt.

Skilpaddemodus kom brått på og uten varsel først da vi hadde kjørt 9 kilometer etter at batteriprosenten og gjenstående rekkevidde gikk i null.

Starter igjen etter full stans

Fra 3 prosent reduseres ytelsene merkbart, men ikke så fremdriften blir dårlig. Da bilen uten forvarsel gikk i skilpaddemodus var det minimal respons i gasspedalen. Under en manøver for å snu bilen, stopper bilen helt idet den settes i revers. Etter noen minutter er det mulig å starte igjen og fullføre manøveren, for deretter å kjøre ytterligere et hundretalls meter før fullstendig shutdown.

Da bilen skulle lades opp igjen etter full stans, kom det en melding om at lading til 100 prosent ikke vil være mulig på grunn av spenningen.

21. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?