0

Ladetest Audi e-tron SUV 55

Audi e-tron 55 SUV lader til til 80 prosent på under en halvtime viser vår sommer- og vintertest av lading.

Vinter

Målt av NAF

27 minutter

Ladetid 10-80% målt 2020

150 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Sommer

Målt av NAF

28 minutter

Ladetid 3-80% målt 2020

148 kW

Maks effekt målt ved lading 2020

Ladekurve Audi e-tron
kW (effekt) vinter (10-80%)
kW (effekt) sommer (3-80%)

Slik hurtiglader Audi e-tron quattro 55

Audi e-tron 55 SUV lader med 150 kW, og er en av elbilene på markedet som lader med høyest effekt og har en stabil ladekurve.

Produsenten oppgir at det tar 30 minutter å lade til 80 prosent, men oppgir ikke om dette gjelder fra 0 eller 10 prosent batterikapasitet.

Under sommertesten brukte vi 28 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 27 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.

Sammenlignet med lillebroren e-tron quattro 50, lader 55 mer effektivt og holder effekten jevnt over lengre.

Slik får du mest ut av hurtigladingen

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Slik gjorde vi testen

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

13. januar 2021

Les også


Fant du det du lette etter?