NAF.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. De blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Les mer her om hvordan NAF behandler informasjonskapsler (Cookies).

0

Test av rekkevidde: Audi e-tron GT

Audi e-tron GT kjørte 392 kilometer i verdens største elbiltest av vinterrekkevidde. Det er 71 kilometer kortere enn bilens oppgitte WLTP-rekkevidde.

Vinter

Oppgitt for testbil

463 km

Rekkevidde (WLTP)

21.08 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

392 km

Rekkevidde målt vinteren 2022

20.6 kWh/100km

Forbruk målt vinteren 2022

Sommer

Oppgitt for testbil

468 km

Rekkevidde (WLTP)

20.1 kWh/100km

Forbruk (kWh/100km)

Målt av NAF

528.1 km

Rekkevidde målt sommeren 2021

16.1 kWh/100km

Forbruk målt sommeren 2021

Dette tester vi:

  • Den faktiske rekkevidden til Audi e-tron GT.
  • Vi har testet bilen på sommerføre og på vinterføre.
  • Hva som skjer når bilen går i strømsparemodus.

Rekkevidde om vinteren

Audi e-tron GT QUATTRO er fart og moro i elektrisk innpakning, og deler plattform og flere komponenter med Porsche Taycan. Audi oppgir WLTP-rekkevidden til e-tron GT fra 463 til 479 kilometer avhengig av utstyrsnivået du velger. Batteripakken er oppgitt å være 85 kWt netto - altså det du har til rådighet under kjøring.

Vår testmodell har en WLTP-rekkevidde på 463 kilometer og WLTP-forbruk på 21,08 kW/100 kilometer. Den er utstyrt med dekkdimensjonene; 245/45-R20 foran og 285/40-R20 bak. Prisen på testbilen er intet mindre enn 1 121 750 kroner.

Tilpasset nordiske vinterforhold

E-tron GT er tilpasset nordiske vinterforhold med varmepumpe samt at noe ledningsnett og enkelte komponenter er beregnet for et kaldere klima.

Rekkeviddetesten gjennomføres uten forvarming av kupé eller batteri, men bilen kan forhåndsvarmes fra app eller direkte i bilen. Forvarming av batteri og kupé vil ha en positiv innvirkning på forbruket.

Kjørte 392 kilometer i rekkeviddetesten

Audi e-tron GT ble testet vinteren 2022. Rekkeviddetesten ble kjørt under relativt milde vinterforhold, med tørre veier gjennom store deler av testen. Temperaturen var mellom 0 og -10 grader.

Audi e-tron GT kjørte 392 kilometer. Det er 71 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde.

Ved 6 prosent resterende batterikapasitet hadde sjåføren kjørt 350 kilometer.

Sjåføren kjørte 12,8 kilometer etter at bilen meldte om 0 prosent igjen på batteriet.

Totalt var gjennomsnittsforbruket i testen 20,6 kWt/100 km.

Slik oppleves det å kjøre Audi e-tron GT tom for strøm

Audi e-tron GT kjørte 12,8 kilometer etter 0 prosent. Sjåføren meldte om hastighetsbegrensninger som den mest merkbare effekten da bilen gikk i strømsparemodus.

Første varsel om at bilen bør lades dukket opp ved 12 kilometer igjen på rekkeviddeanslaget i form av en beskjed om redusert motorytelse. Sjåføren rapporterte ingen merkbare endringer i motorytelse før ca. 2 kilometer før stopp, da bilen slet med å holde farten i motbakkene, like etter forsvant gasspådraget og bilen stoppet.

Rekkevidde om sommeren

Vi har testet Audi e-tron GT quattro PRO på sommerføre. Testmodellen var utstyrt med følgende dekkdimensjoner; 225/55-19 foran og 275/45-19 bak, og har en pris på 1 117 070 kroner.

E-tron GT Quattro har en WLTP-rekkevidde på inntil 488 kilometer. Testmodellen vi kjørte har en WLTP-rekkevidde på 468 kilometer og et oppgitt forbruk på 20,1 kWh/100 kilometer.

Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 16,1 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.

Elbilen kjørte seks mil lenger enn oppgitt WLTP

Audi e-tron GT quattro kjørte 528,1 kilometer i sommertesten. Det er 60,1 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 468 kilometer. Da bilen hadde 10 prosent batterikapasitet igjen, hadde den kjørt 449 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 7 kilometer etter at det var 0 prosent batteri igjen.

Første varsel om lite batteri kom ved 10 prosent og senere ved 0 kilometer. Klimaanlegg ble slått av og varsel om "limited performance" kom opp på skjermen før bilen stoppet.

Audi e-tron GT kom seg over Venabygdsfjellet og ned i Gudbrandsdalen igjen. Den stoppet ved 286 meter over havet.

26. januar 2022

Les også


Fant du det du lette etter?