Familie, Premium

Audi e-tron

Audi har levert en svært populær elbil for hele familien med e-tron. Den første elektriske modellen til Audi ble Norges mest solgte bil i 2020.

El Prix vinter 2020

El Prix sommer 2020

Foto: NAF © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Audi e-tron er den første elektriske modellen til Audi. Bilen har blitt et kjent skue på norske veier siden de første bilene ble rullet ut i 2019. I 2020 ble e-tron den mest solgte nybilen, med 9184 solgte modeller. Bilen har blitt en bestselger mye på grunn av en opprettholdelse av Audis produksjonskvalitet og var på mange måter den første seriøse utfordreren til Tesla på elbilmarkedet.

Audi e-tron er i størrelse midt i mellom Audi Q5 og Q7, dette er med andre ord en elektrisk bil for familien. Med en rekkevidde fra 307 til 446 km (WLTP) avhengig av hvilken versjon av modellen du velger så er dette en relativt pålitelig bil for hytteturer, men kanskje ikke valget for deg som ofte tar de lengste reisene med bil. Det at modellene kommer med firehjulstrekk og hengerfeste som standard er noe av det som har gjort de populære på det norske markedet.

Fordeler

  • God plass

  • Rask lading

  • Firehjulstrekk og hengerfeste som standard

Ulemper

  • Rekkevidde

  • Høyt forbruk

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

Audi e-tron står parkert
el prix Sommer 2020

Audi e-tron

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
30 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
28 min (-2min)
Maks effekt
148 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Audi e-tron 55 ladet fra 3 til 80 prosent på 28 minutter under sommertesten 2020.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

666 420 kr

Rekkevidde (WLTP)

398 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

24.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 600 liter
  • Bagasjerom foran: 60 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Audi e-tron oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Bagasjerommet i Audi e-tron med mål.

Fysiske mål

Gulv bredde

104 cm

Gulv lengde

107 cm

Høyde opp til setekant

48 cm

Åpning bredde

108 cm

Åpning høyde

70 cm

Frunk bredde

72 cm

Frunk høyde

20 cm

Frunk lengde

41 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

600 liter

Nyttelast

604 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

2451 kg

Tillatt totalvekt

3130 kg

Hengerfeste

Ja

Tilhengervekt

1800 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller